Yksinkertaisesti sanottuna hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan toimintaa, jolla pyritään saamaan hakukoneet (lähinnä Google) ymmärtämään verkkosivun sisältö ja täten nostamaan sivustoa ylös.
Jokainen voi suorittaa sivustolleen hakukoneoptimoinnin ja opiskelijan kannattaakin aloittaa aiheen opiskelu lukemalla hakukoneoptimointi opasLinks to an external site. läpi, ja sen jälkeen rohkeasti kokeilemaan.
Mihin hakukoneoptimointi perustuu?
Googlen haluaa tarjota verkon selailijalle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. Tämä onnistuu tarjoamalla selailijalle helposti hakua vastaavaa, relevanttia sisältöä. Verkkosivun ylläpitäjänä, haluat siis varmistaa, että sivustosi sisältö vastaa juuri sitä mitä selailija on hakemassa.
Googlen päässä verkkosivuja ja tekstejä ei kuitenkaan tarkastele ihmiset, vaan robotit. Juuri tämän takia on välttämätöntä pitää sisältö myös robottien ymmärrettävissä.
Hakurobotti ystävällisen sisällön lisäksi yksi tärkeimmistä verkkosivun hakusijoituksiin vaikuttavista tekijöistä on ulkoiset linkit. Ne toimivat tavallaan ääninä sisällöllesi. Mitä arvokkaammalta ja relevantimmalta sivulta saat äänen, sitä luotettavampana ja relevantimpana Google pitää sisältöäsi.
Linkkien merkitys kuitenkin vähenee jatkuvasti, varsinkin Googlen muutama vuosi sitten julkaiseman RankBrain algoritmin. myötä, joka auttaa googlea ymmärtämään sisällön paremmin tekoälyn avulla.
Miten teen hakukoneoptimointia?
Hakukoneoptimointi kannattaa aloittaa tarkastelemalla verkkosivun sisäisiä elementtejä ja tekemällä sivusta mahdollisimman helppokäyttöinen. Poista kaikki turha sisältö, joka ei palvele ketään sekä varmista että sivustosi toimii sulavasti myös mobiili laitteilla.
Jos taas olet yrittäjä, jolla aika on kortilla, voit helposti ulkoistaa hakukoneoptimoinnin. Tavallisesti hakukoneoptimointi hintaLinks to an external site. liikkuu noin 100-200€/tunti. Hintaa ei kuitenkaan kannata ajatella pakollisena kuluna, vaan tuottavana sijoituksena. Mitä enemmän sijoitat sitä paremmin se tuottaa.
Hakukoneoptimointi ja sisältömarkkinointi
Hakukoneoptimointi sekä sisältömarkkinointi yhdessä toteutettuna ovat mitä tehokkain pari yrityksen markkinointiin. Tuottamalla laadukasta ja lukijan ongelman ratkaisevaa sisältöä juuri niille hakusanoille, joita googlesta haetaan, saat varmasti tuloksia.
Monet unohtavat kuitenkin sisältömarkkinoinnissa tehdä avainsana analyysin, joka on prosessin tärkein osa. Jos kirjoitat sisältöä väärillä avainsanoilla, eli niillä joita ei juuri haeta, et todennäköisesti tule saamaan tuloksia – ainakaan helposti.
Pyri pitämään tuottamasi sisältö mahdollisimman kattavana ja sellaisena, joka vastaa hakijan kysymyksiin. Tarkasta kuinka monta sanaa kilpailijoiden artikkeleissa on ja pyri kirjoittamaan heitä pidempi versio
Kilpailijoiden analysointi
Hakukoneoptimoinnissa kilpailijat voidaan luokitella myös voimavaraksi. strategiasi suunnittelu tulisikin alkaa kilpailijoiden analysoinnista. Kiinnitä huomiota heidän käyttämiin avainsanoihin, sivuston asetteluun ja käytettävyyteen ja siihen, keneltä he saavat linkkejä
Älä kopioi sisältöä, mutta voit ottaa siitä ideoita ja laatia itse kattavamman tietopaketin. Selvittämällä kuka linkkaa kilpailijan sivustolle, voit itse olla yhteydessä linkkaajiin ja pyytää, jos he voisivat linkata myös sinun sivustollesi.
Yhteenveto
Pidä hakukoneoptimointi yksinkertaisena, luo arvokasta sisältöä, joka vastaa hakijan kysymykseen sekä ratkaisee ongelman. Pidä huoli, että verkkosivusi on helppokäyttöinen ja etsi ideoita suoraan kilpailijoilta, mutta älä kopio.
Hakukoneoptimoinnissa tulokset eivät tule yhdessä yössä, ole siis pitkäjänteinen.
’